(To jest strona próbna nowego działu - wersja robocza, w opracowaniu)
GOTYK
ŹRÓDŁA
Styl gotycki powstawał w połowie XII wieku, niemal jednocześnie w Anglii i Francji, ale, mówiąc precyzyjniej, powstał on na terenach działania zakonów benedyktynów i cystersów i nie był etapem rozwoju którejkolwiek kultury regionalnej (a tym bardziej narodowej, bo pojęcie narodów wtedy nie istniało), ale paneuropejskiej kultury chrześcijańskiej. Dzięki zasięgowi działania i systemowi tworzenia sieci klasztorów styl mógł w ciągu kilku dekad dotrzeć na tereny sięgające od Renu do Portugalii.
Na pozór gotyk przejął wiele cech stylu romańskiego, ale nie był on wynikiem prostego rozwoju architektury romańskiej, ponieważ zmienił zasadę konstrukcji budowli, zastępując ścianę podporą punktową (filarem) i zwalniając miejsce dla okien wpuszczających do wnętrza budowli światło. Można powiedzieć, że o ile celem romanizmu była budowla, to celem gotyku było właśnie światło. |
GOTYCKI IDIOM
Nie ma idealnej budowli gotyckiej, tzn. takiej, w której zgromadzone byłyby wszystkie cechy stylu. Jednak istnieje coś, można nazwać stylistycznym idiomem i to on właśnie powoduje, że kilka zupełnie do siebie niepodobnych budowli identyfikujemy jako "romańskie" lub "gotyckie".
Gotyk miał tylko dwie cechy występującą powszechnie: ostrołukowy system konstrukcyjny i maswerk. Cała reszta to cechy różnicujące gotyk pod względem planu, bryły, zastosowania i rozmieszczenia wież, struktury fasad, rozwiązania portalu, zastosowania i rozmieszczenia rzeźby architektonicznej i detalu. Te cechy różnicujące nie występują wprawdzie we wszystkich budowlach gotyckich, ale nie występują również poza stylem gotyckim, a więc nie ma ich ani w budowlach romańskich ani w budowlach renesansowych.
Na gotycki idiom składają się więc (1) cechy, które pozwalają identyfikować budowlę z epoką, oraz (2) cechy, które wskazują na jego odmianę regionalną oraz na fazę rozwoju stylu.
(1)
system konstrukcyjny: ostrołuk, sklepienie żebrowe, podpora punktowa - filar wiązkowy i kolumna z głowicą,
maswerk: kamieniarska oprawa otworów i technika dekoracyjna,
(2)
łękowy system przyporowy
plan
bryła
wieże (iglicowe i wieże platformowe)
lokalizacja wież (fasada, skrzyżowanie naw, transept)
fasada (wieżowa, kurtynowa),
portal rzeźbiarski z wimpergą i pinaklami
polichromowana rzeźba pełnopostaciowa,
ornament
witraż. |
ODMIANY
Gotyk wykształcił pięć wyraźnie odrębnych odmian regionalnych: angielską, francuską, włoską, iberyjską i niemiecki gotyk ceglany (Backsteingotik).
Styl narodził się w Anglii i Francji, gdzie nowa konstrukcja i nowa koncepcja przestrzeni trafiły na różne tradycje architektoniczne: w Angli na anglo-saksońsko-normańską, we Francji natomiast burgundzko-kluniacką. Te dwie tradycje wpłynęły na powstanie dwóch różnych brył i planów budowli gotyckiej.
Z oczywistych przyczyn rozwijający się na kontynencie europejskim gotyk francuski miał silniejszy wpływ na terenu ościenne i to francuski model gotyku docierał do Hiszpanii i Portugalii, do Włoch i do Niemiec i tam z kolei podlegał regionalnym modyfikacjom.
Na Półwyspie Iberyjskim, gdzie trwała rekonkwista, ale silne były wpływy sztuki islamskiej, odmienności przejawiły się przede wszystkim z oryginalnym zdobnictwie, zachowany został natomiast układ przestrzenny gotyku francuskiego.
We Włoszech styl gotyk nigdy nie przyjął się w pełni. Zbyt silna była miejscowa tradycja i to nie tyle rzymska, co wczesnochrześcijańska. Ona to spowodowała, że o ile w innych regionach nowy schemat budowli gotyckiej podlegał modyfikacji regionalnej, to w Italii tradycyjny schemat bazyliki wczesnochrześcijańskiej zmodyfikowany został w duchu gotyckim. W praktyce dało to budowle nawiązujące do gotyckiego idiomu jedynie dekoracją i podziałem fasad. Późnogotycka katedra w Mediolanie wydaje się na tle całego włoskiego gotyku wymęczoną i przesadną "pracą zaliczeniową z tematu gotyk".
Gotyk niemiecki miał dwie wyraźne ścieżki rozwojowe. Jedną była dość późna (z uwagi na trwałość niemieckiego romanizmu) adaptacja wzorów francuskich. W tym nurcie niemiecką odrębnością była popularność kościołów halowych, nie mających niższych naw bocznych, a więc i clerestorium i podziału bocznej elewacji i rozbudowanego systemu przyporowego. Drugą ścieżką był styl rozwijający się na terenach znajdujących się w zasięgu Hansy (na wschód od Lubeki), nie mających miejscowego kamienia budowlanego. Tzw. gotyk ceglany nie był jednak wyłącznie wynikiem zastosowania czerwonej cegły i kształtek zastępujących odkuwany w kamieniu maswerk, ale również programowego "redukcjonizmu" eliminującego wiele elementów z francuskiego plany świątyni gotyckiej. |
PERIODYZACJA
Styl gotycki jest zróżnicowany regionalnie i chronologicznie.
Główne różnice między regionami w bryle i planie budowli zaznaczyły się już w fazie gotyku wczesnego i pozostały do końca trwania stylu.
Różnice faz najwyraźniej uwidaczniają się w opracowaniu maswerku, które nie jest jedynym, ale podstawowym kryterium periodyzacji.
Cykl rozwojowy gotyku obejmował cztery fazy, z których wczesna nie występowała w rejonach, gdzie styl dotarł późno (Włochy, Niemcy), a ostatnia jest zjawiskiem typowo angielskim. Przedstawiona periodyzacja wyjaśniona będzie szczegółowo w dalszej części, przy omawianiu rozwoju maswerku.
Główne fazy rozwojowe to:
gotyk lancetowy, stosujący bardzo wąskie otwory okienne i prosty maswerk płytowy
gotyk promienisty, stosujący geometryczny maswerk listwowy i wielkie otwory okienne, nazywany we Francji Rayonnant, w Angli zaś Decorated geometric
gotyk płomienisty, stosujący krzywoliniowy maswerk listwowy, nazywany we Francji Flamboyant, w Anglii zaś Decorated curvulinear
gotyk prostoliniowy, będący ostatnia faza gotyku angielskiego, nazywany tam Perpendicular
Trzy pierwsze fazy mają zasięg ogólnoeuropejski i odpowiadają ogólnym pojęciom gotyku wczesnego, dojrzałego i późnego.
W wymienionych fazach mają miejsce "przesunięcia fazowe" między gotykiem francuskim, a bardziej zróżnicowanym gotykiem angielskim:
Najważniejsze są trzy różnice:
1. Gotyk wczesny, nazywany w Anglii Early English, we Francji dzielony jest na fazę "primitif", w której powstały pierwsze gotyckie katedry, oraz fazę "classic", w której powstały klasyczne katedry w Reims, Bourges, Amiens, Chartres;
2. Gotyk dojrzały, we Francji nazywany Rayonnant, w Anglii obejmuje odpowiednik Rayonnant, czyli Decorated geometric, oraz krzywoliniowy Decorated, łacznie z fazą "flowing" (płynny, płomienisty), która jest odpowiednikiem francuskiego Flamboyant;
3. Gotyk płomienisty Flamboyanbt traktowany jest we Francji jako faza gotyku późnego, natomiast w Anglii gotyk późny to nie mający odpowiednika w innych regionach gotyk prostoliniowy (Rectilinear) nazywany Perpendicular.
Fazy rozwoju stylu w Europie przedstawia tabelka zbiorcza:
Poniżej przedstawione są cechy maswerku pozwalające najprecyzyjniej odróżnić fazy gotyku wczesnego, dojrzałego i późnego.
W dalszej części przedstawiony jest gotycki system konstrukcyjny i elementy stylu, oraz najważniejsze różnice regionalne. |
CZEGO SZUKAĆ W MASWERKU
Czasami trudno jest znaleźć elementy decydujące o kwalifikacji stylu. Ma to związek z rozumieniem pojęcia krzywej w gotyku. Półokrąg nie jest linią prostą, ale nie jest również linią „krzywą” właśnie dlatego, że jest wycinkiem okręgu, czyli prostej figury geometrycznej (stąd nazwa - geometric).
Decydujące o zaliczeniu maswerku do fazy geometrycznej lub krzywoliniowej jest pojawienie się linii falistej, która może być zbudowana z fragmentów okręgów, ale musi składać się z fragmentu wklęsłego i wypukłego, czyli musi "zakręcać" w dwie przeciwne strony. Łuk ośli zbudowany jest z czterech fragmentów okręgów, ale jego połówki są wklęsło-wypukłe i to wystarczy, aby uznać go za wzór krzywoliniowy.
W pierwszym przykładzie od lewej wszystkie krzywe
są wycinkami okręgów, w środkowym pojawiają się już
niewielkie elementy krzywoliniowe (faliste),
w trzecim krzywa falista dominuje. |
CO TO JEST OKNO LANCETOWE
Mówiąc ściśle okno lancetowe to pojedynczy, wąski i wysoki, zakończony ostrołukiem, pozbawiony podziałów i maswerku otwór w ścianie. Ponieważ takie okno daje mało światła, często grupowano je w kilkuotworowe zespoły, wieńczono w dekoracji ściany wspólnym łukiem i taki zespół nazywano również oknem lancetowym. Dopóki jednak poszczególne otwory oddzielone są filarami o pełnej grubości ściany, taki zespół nie jest oknem lancetowym, ale grupą oddzielnych okien lancetowych. Takie zespołu okien lancetowych widoczne są na przykładzie z wczesnogotyckiego kościoła w Reilvaux.
Jeśli otwór okna zostanie podzielony wyraźnie lżejszymi, nie mającymi funkcji nośnej, pionowymi przegrodami na otwory nazywane "światłami", to nawet jeśli te światła są bardzo wąskie, okno nie jest już oknem lancetowym (chociaż w mowie potocznej określeń takich używa się i będzie się używać).
Zespół okien lancetowych w Reilvaux; maswerk płytowy w kościele St Denis w Foulangues
Każdy otwór w stylu gotyckim musi być zakończony łukiem. Pionowa przegroda, czyli szpros (ang. mullion) nie może więc dochodzić do szczytu ostrołuku całego okna, ale musi podpierać oddzielne łuki nad każdym światłem okna. Powyżej łuków świateł powstaje pole, które zamurowywano lub wypełniano kamienną płytą, w której wycinano dodatkowy otwór. W ten sposób powstał gotycki maswerk płytowy.
Z lewej forma przejściowa między maswerkiem płytowym a listwowym; z prawej maswerk listwowy
Maswerk płytowy powstaje wtedy, gdy otwór jest wycinany w jakiejś powierzchni o kształcie niezależnym od kształtu otworu. Otwór może jednak powstać z elementów o ujednoliconym profilu, dostosowujących się do krzywizn otworu. Połączenie takich obudowanych otworów pozostawia powierzchnie nie zabudowane, tworzące wraz z otworami ażur o określonym wzorze. Taki sposób opracowania podziałów otworu nazywa się maswerkiem listwowym (ang. bar tracery).
Okno lancetowe i maswerk płytowy to cechy gotyku wczesnego.
Maswerk listowy do cechy gotyku dojrzałego i późnego. Wzory stosowane w maswerku listowym odróżniają gotyk promienisty, płomienisty i prostoliniowy. |
GOTYK WCZESNY - MASWERK PŁYTOWY
Wprawdzie pierwsze sklepienie żebrowe zbudowano w katedrze w Durham (Anglia) w 1128 r., ale za datę narodzin gotyku uznaje się 1140 r., gdy rozpoczęto przebudowę chóru w kościele St Denis (Francja), w którym zastosowano w jednym zespole trzy elementy: ostrołuk, sklepienie krzyżowo-żebrowe i łęk przyporowy, dzięki czemu uzyskano możliwość znacznego zwiększenia powierzchni okien i prześwietlenia przestrzeni kościoła.
We Francji w krótkim czasie powstało wiele kościołów o nowej konstrukcji, w Anglii przyjmuje się, że cechy stylu zostały całkowicie sprecyzowane w odbudowanym w 1774 r. chórze katedry w Canterbury.
Faza gotyku wczesnego trwała w Anglii do ok. 1250 r., natomiast we Francji zwykło sie ją dzielić na dwie części - tzw. gotyk prymitywny (Gotique primitif) trwający do ok. 1200 r. i trwający do ok. 1250 r. okres budowy wielkich katedr, dzyli tzw, gotyk klasyczny (gotique classic).
Typowymi cechami wczesnego gotyku są tzw. maswerk płytowy i pojedyncze, albo grupowane wąskie i wysokie okna zakończone ostrołukiem lancetowym. Z tego względu czasami okres ten nazywa się gotykiem lancetowym. W ornamentyce dominują proste wzory oparte na kole i proste motywy roślinne.
Francja: primitif 1140-1190 - Sens, Noyon, Senlis, Laon, Soisson, klasyczny 1190-1230 - Reims, Bourges, Amiens, Chartres
Anglia: Early English 1170-1240 - Norfolk, West Walton, Beverly Minster, Yorkshire, Durham, Canterbury
Ilustracja: unikalny przykład maswerku płytowego z parafialnego kościoła St Mary w Sporle (Anglia). >
|
GOTYK DOJRZAŁY - MASWERK LISTWOWY - RAYONNANT - GEOMETRIC DECORATED
Gotyk dojrzały charakteryzuje się wprowadzeniem maswerku listwowego, co umożliwiło bogatsze dekorowanie otworów okiennych i lepsze doświetlenie wnętrza. We Francji po zastosowaniu dachu dwuspadowego nad nawami bocznymi kościoła St Denis po raz pierwszy zbudowano przeszkolone triforium. Najważniejszą cechą było jednak wprowadzenie geometrycznych motywów dekoracyjnych budowanych na zasadzie powielania w różnej skali i komponowania wokół jednego punktu centralnego. Zasada ta jest szczególnie widoczna w rozetach budowanych z powielonego "promieniście" motywu zbudowanego z tych samych elementów różnej wielkości. Powtarzalnym elementem ornamentu jest koło i formy zbudowane z kół.
W Anglii tę fazę nazywa się geometrycznym stylem Decorated, we Francji natomiast stylem Rayonnant (promienistym)
Francja: Rayonnant - 1240-1350, ściana ażurowa, perforowana oknami, Sainte-Chapelle, przeszklone triforium
Anglia: geometric Decorated 1250-1290, pierwszy maswerk listwowy w Westminster Abbey w 1245 r., Lincoln - Angel Choir
Geometric
|
ANGLIA
- CURVILINEAR DECORATED
O ile we Francji cały okres dojrzały określa sie mianem Rayonnant i trwał on do 1350 r., to w Anglii okres ten dzieli się na dwie części.
Druga fazą gotyku dojrzałego w Anglii jest tzw. curvilinear Decorated, czyli gotyk krzywoliniowy. Charakteryzuje sie on odejściem od motywu koła jako jedynego elementu konstruowania ornamentu.
Mówiąc w uproszczeniu w stylu geometric każdy element był albo okręgiem albo wycinkiem okręgu, a więc linia mogła zakrzywiać się tylko w jedną stronę. W fazie krzywoliniowej wycinki koła mogły być montowane w taki sposób, by tworzyły linię falistą, a więc wklęsło-wypukłą.
Styl krzywoliniowy rozwijał się stopniowo w latach 1290-1350, w trzech fazach:
- INTERLACED - przeplatanej (szprosy okna rozgałęziają się u podstawy ostrołuku, tworzą literę Y, której ramiona tworzą łuki o promieniu łuku wieńczącego, przeplatają się i dochodzą do łuku,
Interlaced
- RETICULATED - sieciowej - wzór opiera sie na siatce przylegających okręgów i w rozwiniętej wersji składa się z serii oślich łuków tworzących romby wypełniające ostrołuk otworu okiennego.
Reticulated
- FLOWING/FLAMBOYANT - płynnej/płomienistej - linia krzywa ma charakter organiczny i swobodny, tworzy formę nazywaną vesica piscis, czyli rybi pęcherz, powstającą z przecięcia się dwóch okręgów. Istnieje kilka wersji vesica: najprostsza, z końcami w kształcie oślego łuku, sztylet (dagger).
Faza gotyku płynnego (flowing) jest ostatnią fazą angielskiego gotyku dojrzałego, po której nastąpił okres gotyku późnego nazywanego Perpendiculat.
We Francji płynny styl krzywoliniowy nazywa się Flamboyant i jest w periodyzacji francuskiej okresem gotyku późnego.
FLOWING DECORATED - FLAMBOYANT
W pierwszej połowie XIV wieku styl zdobnictwa gotyckiego w Anglii ostatecznie uwolnił się od dominacji koła jako zasady konstrukcyjnej. Linia falista i łuk wklęsły umożliwiły tworzenie wzorów indywidualnych, a styl od skojarzenia z płomieniem nazwany został we Francji płomienistym - flamboyant, a w Anglii płynnym - "Flowing".
We Francji pojawił sie ok. 1350 r., ale najwybitniejsze dzieła powstały w XIV wieku.
W Anglii rozwijał się w latach 1290-1350 i wywołał reakcje w postaci ostatniej odmiany angielskiego gotyku, stylu perpendicular.
Różne formy rybiego pęcherza i ośli łuk
Flowing / Flamboyant |
PÓŹNY GOTYK ANGIELSKI - PERPENDICULAR
Perpendicular znaczy i prostopadły i pionowy i obydwa znaczenia mają sens w opisie stylu.
Wyróżnia się on tzw. maswerkiem panelowym, w którym gęsto rozstawione, pionowe szprosy wzmacniane są poziomymi stężeniami i dochodzą w linii prostej do najczęściej spłaszczonego łuku. Maswerk wypełnia zwykle charakterystyczne dla stylu, bardzo duże i szerokie okna zwieńczone łukiem Tudorów. Łuk stosowany jest również w konstrukcji sklepień, z których najbardziej efektownym było sklepienie wachlarzowe, będące w rysunku promienistą interpretacją panelowego podziału okna.
Styl po raz pierwszy zastosowany w Glouchester w 1330, York Minster
clerestorium.
Perpendicular |
SYSTEM KONSTRUKCYJNY |
Na gotycki system konstrukcyjny składają się:
- ostrołuk jako dominujący sposób zamknięcia otworów i profil sklepień,
- sklepienie żebrowe jako sposób przekrycia powierzchni,
- filar i kolumna jako podpory punktowe i filar wiązkowy jako zintegrowana podpora żeber sklepiennych,
- system przyporowy zbudowany z łęków i filarów przyporowych dociążonych pinaklami.
SKĄD WZIĄŁ SIĘ OSTROŁUK
Do czego potrzebny był ostrołuk, jeśli nawę można było skutecznie przekrywać sklepieniem kolebkowym, a skrzyżowanie naw sklepieniem krzyżowym?
Sklepienie kolebkowe na tylko jeden kształt - półkolisty, a więc jego wysokość równa jest połowie rozpiętości. Sklepienie krzyżowe powstaje w wyniku skrzyżowania dwóch sklepień półkolistych o tej samej wysokości, a więc i równej szerokości. Można więc przekryć nim wyłącznie powierzchnię kwadratową, czyli skrzyżowanie dwóch traktów o równej szerokości. Innej możliwości nie ma.
Jeśli chcemy skrzyżować dwa sklepienia o nierównej szerokości, ale równej wysokości (a więc przekryć prostokąt, ale nie kwadrat), węższe sklepienie musi zostać "podwyższone", aż do zrównania wysokości obydwu sklepień (1). Jednak jego przekrój nie będzie już półkolem. Względy techniczne i wytrzymałościowe powodują, że optymalnym kształtem nie jest jednak "zniekształcone" półkole, ale łuk zbudowany z dwóch fragmentów kół o tym samym promieniu, kreślonych z punktów znajdujących się na wysokości jego podstawy (2,3).
Ostrołuk ma wielką zaletę w porównaniu z łukiem pełnym - przenosząc obciążenie na podpory tworzy mniejsze siły poziome rozpierające podpory. |
OSTROŁUKI |
W architekturze gotyckiej stosowanych było kilka rodzajów ostrołuków, których jedyną wspólną cechą było to, że krzywizny łuku spotykały się w szczytowym zworniku pod kątem innym niż kąt pełny (jak to ma miejsce w łuku pełnym). Są to: ostrołuk, łuk siodłowy (ośli grzbiet, ogee) i tzw. łuk Tudorów.
Z góry uprzedzam, że zarówno w literaturze popularnej jak i fachowej panuje spory bałagan, jeśli chodzi o klasyfikację, konstrukcję i nazewnictwo łuków. Poniżej stosuję nazewnictwo najbliższe ich zdroworozsądkowemu rozumieniu.
Najczęściej spotykany w gotyku ostrołuk ma trzy odmiany o różnej geometrii.
Najostrzejszy łuk nazywany łukiem podwyższonym, lancetem albo łukiem lancetowym powstaje wtedy, gdy promień krzywizn jest większy od rozpiętości łuku. Łuk ten był stosowany głównie we wczesnym gotyku angielskim.
Ostrołuk, w którym promień krzywizn jest równy rozpiętości nazywany jest łukiem równobocznym i jest to najpopularniejsza odmiana ostrołuku. Daje on możliwość wygodnego umieszczania w otworze dekoracji maswerkowej, a sama jego forma daje poczucie równowagi i harmonii. Łuk równoboczny był popularny zarówno we Francji, jak i w Anglii, gdzie rozwinęło się kilka stylów różniących się opracowaniem otworów okiennych zaliczanych ogólnie do gotyku "decorated".
Łuk, w którym promień krzywizn jest mniejszy od rozpiętości nazywany jest łukiem obniżonym i - wbrew pozorom - spotykany jest bardzo często.
Ocena rodzaju łuku jest dość trudna, ponieważ zakłócają ją złudzenia optyczne. Dotyczy to szczególnie łuku lancetowego, w rzeczywistości używanego niezmiernie rzadko. Nazwa lancet stosowana jest raczej do bardzo wysokich i bardzo wąskich otworów okiennych i arkad, zakończonych w rzeczywistości łukiem równobocznym.
Na przedstawionych fragmentach fasady katedry Notre Dame w Paryżu wrysowane sa łuki równoboczne. Archiwolty portalu i otwórów okiennych nad galerią rzeźb mają profil łuków obniżonych, a nawet łuki wąskich okien wieżowych, wyglądające na typowe lancety, zbliżają się do łuku równobocznego.
Łuki fasady katedry Notre Dame w Paryżu (wrysowano łuk równoboczny)
Łuk nazywany "oślim grzbietem" albo łukiem siodłowym, a czasami łukiem flamboyant jest tzw. łukiem czteropunktowym (kreślonym dwoma promieniami z czterech punktów). Nie ma on żadnego zastosowania konstrukcyjnego, ponieważ jest łukiem słabym, ale ze względy na dynamikę stosowany bywał często jako profil dekoracyjny w zwieńczeniach okien i drzwi, a przede wszystkim w maswerku popularnym w stylu flamboyant (płomienistym). Styl flamboyant był zjawiskiem liczącym się w architekturze francuskiej i angielskiej, ale motywy oparte na tym łuku stosowano w całej Europie, od Yorku do Wiednia. Trzeba jednak pamiętać, że motywy decydujące o zaliczeniu do stylu bywają podobne i nie zawsze łatwe do zlokalizowania.
Bardziej i mniej czytelne zastosowanie łuku siodłowego: Mozac, Limoges, Pirna
Łuk Tudorów jest również łukiem czteropunktowym, a ze względu na obniżony profil nazywany bywa łukiem obniżonym, chociaż powinien nazywać się łukiem ściśniętym albo pogrążonym (depressed). Łuku tego nie należy mylić z wyglądającym podobnie i realizowanym dla ułatwienia sobie życia łukiem, w którym dwie boczne krzywizny połączone są dwoma skośnymi odcinkami prostej (czasami nazywa się taki łuk pseudo-Tudor). Łuk Tudorów to zjawisko typowo angielskie, związane ze stylem późnogotyckim nazywanym Perpendicular, chociaż pojawił sie również w architekturze hiszpańskiej (tu jednak należy zakładać wpływ islamu). W Anglii łuk ten stosowany był zarówno w sklepieniach (szczególnie palmowych i wachlarzowych) jak i do zamknięcia otworów, szczególnie wielkich okien fasadowych, zastępujących w gotyku angielskim niemal całkowicie nieobecną rozetę.
Chyba najsłynniejsze okno i najsłynniejsze sklepienie w Anglii, oparte na łuku Tudorów - Kings College Chapel w Cambridge. |
SKLEPIENIA |
W znanym od czasów antyku sklepieniu krzyżowym wszystkie elementy tworzące kolebę przenoszą obciążenie elementów znajdujących się wyżej, a więc musi być ono odpowiednio grube i ciężkie. Jeśli w miejscach przecięcia się koleb wymurowane zostanie wzmocnione żebro, to ono przenosi ciężar powłoki wypełniającej sklepienie i powłoki te mogą być znacznie cieńsze. Całe sklepienie jest więc znacznie lżejsze.
Takie sklepienie nazywa się sklepieniem żebrowym. Występuje ono w gotyku w różnych odmianach, których początkowe formy wynikały wyłącznie z potrzeb konstrukcyjnych, późniejsze zaś w coraz większym stopniu spełniały funkcję dekoracyjną.
Sklepienia: krzyżowo-żebrowe diagonalne, sześciodzielne, z żebrami pośrednimi, lierne, czyli wiązane
(lierny oznaczone kolorem niebieskim)
Sklepienie krzyżowo-żebrowe diagonalne to najprostsze sklepienie stosowane we wczesnym gotyku, z później tylko w nawach bocznych.
Sklepienie sześciodzielne ma dodatkowe żebra poprzeczne i stosowane było w systemie wiązanym, gdzie jedno przęsło nawy głównej odpowiadało czterem przęsłom naw bocznych.
Sklepienie z pośrednimi żebrami pozwalało dzielić koleby o znacznych powierzchniach na mniejsze części i stosować cieńsze powłoki.
Sklepienie lierne (wiązane) to sklepienie mające żebra nie wychodzące ani z impostu (podpory) ani ze zwornika. Ma ono znaczenie dekoracyjne i pozwala tworzyć najróżniejsze struktury sklepień gwiaździstych, sieciowych itp.
Ogromna liczba wzorów sklepień da się sprowadzić do przedstawionych czterech odmian, które różnią się punktem początkowym i końcowym żeber. Żebra mogą (1) wychodzić z impostu i dochodzić do zwornika, (2) wychodzić z impostu i dochodzić do innego żebra, (3) wychodzić ze zwornika i dochodzić do innego żebra, (4) łączyć żebra nie dochodząc ani do impostu ani do zwornika.
Sklepienie krzyżowe z Reims, sklepienie sześciodzielne z Lyonu
Sklepienie z żebrami pośrednimi i sklepienie lierne (wiązane) z Chester
Przedstawione sklepienia palmowe i wachlarzowe różnią sie tym, że w sklepieniu wachlarzowym występują lierny wiążące żebra wychodzące promieniście z impostów.
Sklepienie palmowe z Exeter i sklepienie wachlarzowe z Bath |
PODPORY |
W gotyckiej budowli właściwie każdy łuk ma swoje odrębne podpory. Podpory łuków wielkiej arkady stanowią filary i kolumny. Podporami łuków sklepiennych są tzw. służki.
Służki mają najczęściej formę bardzo wysokich i smukłych kolumienek ustawionych przy ścianie i schodzących albo do głowicy kolumny lub trzonu filara, albo wzdłuż podpory głównej aż do posadzki. Zespół służek podpierających żebra zbiegające się w jednym punkcie nazywa się wiązką. Służki schodzące do posadzki tworzą z otaczaną przez nie kolumna lub filarem tzw. podporę wiązkową, w której trzon podpory nie jest widoczny. Samodzielne służki lub służki wyprofilowane w podporach nazywa się laskowaniem. Laskowanie biegnące od posadzki i kontynuujące się w żebrach sklepienia tworzy wrażenie gotyckiego wertykalizmu.
W niektórych odmianach stylu służki były dzielone zgodnie z poziomym podziałem ściany nawy głównej na sekcje odpowiadające arkadzie, triforium i clerestorium, w niektórych natomiast służki wykonywano jako ciągłe elementy tworzące wraz z żebrami strzeliste linie biegnące bez zakłóceń od posadzki do zwornika.
Wiązka służek stojąca na kolumnie w katedrze w Laon, filar sklepienia w Bovedas-Valladolid, filar wiązkowy w katedrze w Lichfield |
GŁOWICE KOLUMN |
Głowica łączy okrągłą w przekroju kolumnę z prostokątnym impostem łuków arkad. W romanizmie to przejście między okręgiem a kwadratem zaczynało sie tuz nad trzonem i w ten sposób powstała głowica kostkowa. W gotyku większość głowic ma formę kielicha stopniowo rozszerzającego sie ku górze i wyszczuplającego kolumnę.
W porównaniu z głowicami romańskimi, które były głównym obiektem działań ówczesnych rzeźbiarzy i były dekorowane motywami figuralnymi, w gotyku ten rodzaj zdobienia zanika, a jego miejsce zajmuje foliaż, czy li dekoracja o motywach roślinnych. Początkowo była ona silnie stylizowana, niemal abstrakcyjna i rygorystycznie skomponowana, z czasem rozwinął się foliaż rzeźbiony swobodniej, bardziej naturalistyczny, co zapewne miało podobne źródło jak pojawienie sie linii falistej w maswerku otworowym.
Późnoromańska/wczesnogotycka głowica liliowa
Gotyckie głowice żabkowe/pąkowe
Późnogotyckie foliaże |
SYSTEM PRZYPOROWY |
Korzystniejszy rozkład obciążeń sklepienia krzyżowo-żebrowego umożliwił wznoszenie budowli o większych wysokościach. W systemie gotyckim siły rozporowe sklepie przenoszone są na grunt za pośrednictwem łęków i filarów przyporowych. Ponieważ poza własnym ciężarem nie przenoszą one obciążeń pionowych (robią to filary i kolumny) cała rozpora może być konstrukcją ażurową. Stabilizującego dociążenie wymagają jedynie filary przyporowe, które muszą być odporne na uderzenia wiatru. Dociążeniem filarów są pinakle, a ponieważ sa one elementami bardzo eksponowanymi, stały się przedmiotem specjalnej obróbki. W systemie konstrukcyjnym pinakiel spełnia jednak przede wszystkim rolę stabilizatora. |
Apsyda i wieniec kaplic (chevet) katedry w Reims otoczone systemem przyporowym.
Ciąg okien kaplicowych dowodzi, że w budowli gotyckiej ściana jest zbędna. Mogły ją zastąpić otwory.
Tak wygląda i pracuje gotycki system konstrukcyjny przedstawiony na przekroju katedry w Reims.
(przekrój przez korpus nawowy)
OKNA I PRZEŹROCZA |
Ponieważ całe obciążenie sklepienia przenoszą podpory punktowe i system przyporowy, w gotyku gruba ściana konstrukcyjna stała się zbędna, co umożliwiło zastosowanie dużych okien i prześwietlenie całego wnętrza budowli. Kształt, sposób dekoracji i grupowania otworów okiennych jest jednym z podstawowych wyróżników odmian stylu gotyckiego. We wszystkich odmianach skutkiem likwidacji ściany jest odmaterializowanie ciężkiej, kamiennej budowli, co samo w sobie jest symbolem średniowiecznej duchowości. Przykładem całkowitego pominięcia ścian na rzecz ogromnych, sięgających od posadzki do sklepienia okien jest Sainte-Chapelle w Paryżu.
Kaplica Sainte-Chapelle jest również ilustracją idei stylu Rayonnant, ponieważ "promienistość" można interpretować jako koncentryczny sposób organizowania elementów maswerku, ale również jako maksymalne prześwietlenie wnętrza budowli przez wypełnione witrażami okna.
Większość gotyckich kościołów bazylikowych zachowała podział ściany nawy głównej na trzy znane z romanizmu poziomy: arkadę, triforium i clerestorium. W okresie Rayonnant poszukiwano sposobów na całkowite prześwietlenie budowli. Rozwiązaniem stało się krycie naw bocznych dwuspadowymi dachami i zastosowanie ukrytych rynien odprowadzających deszczówkę. Dzięki temu triforium mogło zyskać przeszklenie, tworząc wraz z oknem górnym moduł całkowicie prześwietlonej ściany.
Ogromne okna witrażowe w Saint-Chapelle, Paryż; Przeszklone triforium w katedrze w Troyes |
ROZETY I OKNA FASADOWE |
Okna rozetowe stosowano już w romanizmie, ale w gotyku stały się głównym elementem portali i okien zamykających transepty, a dzięki powszechnemu stosowaniu witraży, ośrodkiem ogromnych kompozycji malarskich wypełniających okna i nasycających wnętrze mieszaniną czystych kolorów.
Podziały pola rozety romańskiej były bardzo proste, natomiast w gotyku dyktowane były obowiązującymi konwencjami stylistycznymi Rayonnant i Flamboyant. Odróżnianie stylu, a zatem i okresu powstania rozety rządzi się takimi samymi prawami, jak datowanie maswerków otworów ostrołukowych.
Rozeta jest stałym elementem fasady katedry francuskiej i regionów pozostających pod wpływem gotyku francuskiego. W architekturze angielskiej rozeta wprawdzie występowała, ale nigdy nie pojawiła się w fasadzie głównej, gdzie stosowano wielkie okna.
Rozety romańskie z prostymi podziałami i elementami maswerku płytowego - kolumienki promieniowe
Gotyk wczesny z maswerkiem płytowym (Santa María de Armenteira, Hiszpania)
i gotyk klasyczny (Notre-Dame Paryż - kolumienki promieniowe jeszcze romańskie)
Rozety Rayonnant: południowy portal Notre-Dame, Strassbourg
Rozety flamboyant: Amiens, Beauvais, Capella Palatina w Castel Nuovo, Neapol |
DETALE |
Drobny gotycki detal dekoracyjny to najczęściej mniej lub bardziej stylizowane motywy roślinne.
Pąk (ballflower) - to pąk kwiatowy otoczony trzema płatkami. Motyw pojawił się w Anglii w końcu XIII w.,
a wielką popularność osiągnął w XIV wieku. Najczęściej stosowany jako powtarzalne dekoracja listew
otaczających i dzielących otwory okienne.
Psi ząb (dog-tooth) - to rząd ostrosłupów kojarzących się z kształtem psich kłów.
Występował w najprostszej formie geometrycznej, albo w postaci stylizowanego czteroliścia.
Chevron (Zigzag) - to wzór linii zygzakowatej występujący w formie prostej i zdwojonej,
tworząc wtedy szereg połączonych narożnikami kwadratów lub rombów.
Klińce łuku dekorowane motywem chevron. Dalmeny, West Lothian, Szkocja
Beakhead - to maszkarony zdobiące najczęściej profile portalowych archiwolt. Iffley
Trójliść i czteroliść w różnych kombinacjach były podstawą konstrukcji gotyckiego maswerku otworowego i ściennego
Najbardziej charakterystycznym detalem gotyku jest żabka/czołganka (crocket),
stylizowany liść, przypominający z daleka wspinającą się żabkę lub jaszczurkę.
Żabkami dekorowano gzymsy wimperg, zwieńczenia pinakli, łęki przyporowe, a więc elementy budowli
dobrze widoczne w sylwecie budowli.
Wimperga - to trójkątne zwieńczenie otworu okiennego lub portalu, którego dolną krawędzią jest łuk.
Boki wimpergi najczęściej zdobione są żabkami, a szczyt pinaklem
.
Pinakiel (fiala/sterczyna) to mała wieżyczka spełniająca funkcje wąłacznie zdobnicze, lub dociążające,
jak np. na filarach przyporowych. Na iglicy umieszczano wieńce żabek, na szczycie zaś krzyż lub kawiaton.
Gargulce (rzygacze) to figuralne oprawy rynien deszczowych wysuniętych daleko poza obrys dachu.
Przykłady z wiedeńskiego Stephansdom
|
PLANY I BRYŁY |
Poniżej przedstawione są plany najważniejszych kościołów gotyckich Francji, Anglii, Włoch, Hiszpanii i Niemiec. Plany można powiększyć, ale ich zestawienie pozwala na określenie najbardziej typowych cech regionalnych odmian gotyku.
Daty wskazują okres przebudowy, odbudowy lub rozbudowy w stylu gotyckim. |
FRANCJA
Laon 1155-1235, Chartres 1194-1220, Amiens 1220-1264, Notre-Dame 1163-1345, St Denis 1134-1144, Reims 1236-1275, Troyes 1208- portal XV w.,
Sens 1135-1164, Limoges 1273-, Noyon 1145-1235, Senlis 1153-1191, Soissons 1176-1212, Bourges 1195-1230,
Z wyjątkiem katedry w Laon większość francuskich katedr ma zaokrągloną część wschodnią z wieńcem kaplic (chevet) dostępnym z obejścia apsydy (ambulatorium), stosunkowo długi, trzy- lub czteroprzęsłowy chór, ok. dwa razy dłuższą nawą główną oraz transept niezbyt silnie, albo wcale nie wystający poza szerokość korpusu nawowego. Wyraźnie widoczne są grzebienie przypór wychodzących poza plan bryły. Równie wyraźne są fragmenty grubych murów w części zachodniej, świadczące o istnieniu tak potężnych wież. Plany są zwarte i proporcjonalne.
Laon leży w Picardii, regionie położonym na wybrzeżu kanału La Manche. Katedra odbudowywana była po pożarze w 1160 r. i chociaż prze zniszczeniem miała półokrągły wschód, odbudowano ją wzorując sie na przykładach angielskich. |
ANGLIA
Salisbury 1220-1265, York1220-1250-1405, Ely 1198-1215, Canterbury 1174-84, Wells 1175-1490, Chester 1230-1265-, Exeter 1258-1400, Glouchester 1351-1377 Perp.
Lincoln 1192-1311, Peterborough 1193-1250, Westminster Abbey 1245-1517,
Plany katedr angielskich mają część wschodnią niemal zawsze zakończona prostopadle i wyraźnie wystająca na osi kaplicę poświęcona Matce Bożej, tzw. Lady Chapel. Korpus nawowy jest długi i wąski, równie długi (znacznie dłuższy niż we Francji) jest chór. Długość chóru wynikała ze zwyczaju grzebania tam kolejnych biskupów. Charakterystyczny jest długi, znacznie wystający poza nawy boczne transept. W wielkich kościołach budowano nawet dwa transepty - wschodni krótszy. Na skrzyżowaniach transeptu z nawą główną widoczna są grube, mocne filary - to podpory stojącej zwykle w tym miejscu wieży. Elementy budowli są znacznie bardziej czytelne niż w kościołach francuskich. O ile we Francji plan krzyża łacińskiego realizowany jest przez skrzyżowanie naw, to w Anglii jest on widoczny w podziale bryły. Jest to prawdopodobnie wynikiem silnej na Wyspach tradycji normańskiej. |
WŁOCHY
Chiaravelle 1155-1221, Santa Maria Novella/Florencja 1279-1420, Santa Croce/Florencja 1294-1443, Orvieto1290-1591,
Siena 1259-1348,
Santa Maria dei Fiori/Florencja 1296-1436, Bolonia San Francesco 1236-1263, Mediolan 1386-
Casamari 1203-1217, Santa Maria della Spina, Pisa 1230, San Francesco of Assisi 1228–1253, Santa Maria Gloriosa dei Frari, Wenecja, 1250-1340
San Petronio, Bologna, 1390-
W planach gotyckich kościołów włoskich nie ma ani typowych cech francuskich ani angielskich. Z wyjątkiem sztandarowego produktu gotyckiego - katedry w Mediolanie, która przynajmniej w planie nawiązuje do gotyku francuskiego, włoskie budowle gotyckie w niewielkim stopniu przejęły system konstrukcyjny, koncentrując się przede wszystkim na gotyckiej dekoracji. Brakuje w nich typowego systemu przypór, a często gotyckie okna wstawiane są w tradycyjną, zewnętrzną ścianę nośną. W wielu kościołach, nawet w przebudowach gotyckich pozostawiono pojedynczą, niesymetrycznie dostawioną do korpusu, albo wolnostojącą wieżę. Najbardziej jednak zwraca uwagę brak wyraźnie zaznaczonego chóru - wiele planów powtarza wzór bazyliki wczesnochrześcijańskiej z kaplicami przylegającymi do ramion transeptu, gdzie nie ma wieńca otaczającego apsydę i wymagającego obejścia. |
HISZPANIA
Palencia, Toledo, Barcelona/Santa Maria del Mar, Palma, Barcelona
Do Hiszpanii gotyk dotarł z Francji i wiele planów powtarza francuski schemat wieńca kaplic otaczających obejście apsydy. Specyfika gotyku hiszpańskiego polega jednak nie na odmienności planów, ale na stosowaniu zupełnie innej ornamentyki. W sensie strukturalnym jest to jednak odmiana najbliższa szkole francuskiej. |
NIEMCY
Marburg Elizabethkirche h.3 1235-1340, Altenberg b.3 1259-1400, Kolonia b.5 1248-, Freiburg b.3 1230-1330, Strassburg b.3 1245-1275, Stralsund b.3 1290-
Norymberga h. 1352-62, Lubeka b.3 1250-1350, Gdańsk h.3 1379-1450, Toruń/Sw. Jakub b.3 1309-1400,
Toruń/Maria Dziewica, Toruń/św. Jan h. 1475-1480, Braniewo/św. Katarzyna h. 1346-1450
Frombork, h. 1329-1388
h. - hala, b. - bazylika
W planach gotyckich budowli niemieckich można odnaleźć wyraźne wpływy planów francuskich, czego przykładami są Altenberg i katedra w Kolonii, ale tylko ta ostatnia jest realizacją niemal wzorcową. W pozostałych planach najczęściej mamy do czynienia z odwróceniem planu francuskiego.
W katedrach francuskich część chórowa jest na ogół szersza od korpusu nawowego, ponieważ obejście jest zwykle przedłużeniem naw bocznych i otoczone jest traktem kaplic. W wielu kościołach niemieckich, realizowanych |
Katedra w Chartres, katedra w Salisbury, katedra w Orvieto, kościół św. Jana w Toruniu
Z przestawionych planów można wybrać cztery plany typowe dla różnych odmian gotyku.
1. Gotyk francuski - pełny plan, krótki transept, półokrągłe przezbiterium z obejściem i wieńcem kaplic, dwuwieżowa fasada, portale transeptowe
2. Gotyk angielski - plan długi, długi chór, długi, wystające transept (albo dwa, wschodni krótszy), prostokątne prezbiterium, wystająca Lady chapel, wieża na skrzyżowaniu naw
3. Gotyk włoski - plan bazyliki wczesnochrześcijańskiej z transeptem, ale bez chóru, ściany, małe okna, brak systemu przyporowego, fasada kurtynowa
4. Gotyk ceglany - plan zredukowany, układ halowy, prezbiterium bez obejścia, brak wyraźnego transeptu, fasada z potężną wieżą. |
WIEŻE I FASADY |
Od czasów romanizmu wieża stała się stałym elementem chrześcijańskiego kościoła, ale w architekturze gotyckiej znalazła znacznie szersze zastosowanie jako typ budynku mieszkalnego i część fortyfikacji. Będą one omówione w dalszej części.
Wieża kościelna spełniała zwykle funkcję dzwonnicy, ale jej forma i znaczenie wykraczało poza funkcje użytkowe. Była niewątpliwie symbolem religijnego wertykalizmu, ale i świadectwem głębszego zjawiska, które przejawia się w potrzebie bicia rekordów i przekraczania granic wyobraźni. Tego tematu nie będę tu rozwijał, wspomnę tylko, że większość gotyckich wież budowano znacznie później niż korpus nawowy, ponieważ nie miały one znaczenia liturgicznego, a mimo to podejmowano kosztowne i ryzykowne prace budowlane, bardzo często kończące się zawaleniem całej konstrukcji.
Gotyckie wieże mają zwykle plan kwadratowy, czasami ośmiokątny. Spotykanego w romanizmie planu okrągłego zaniechano zupełnie. Wieże sytuowano w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu nawy głównej i transeptu (w Anglii dłuższego transeptu zachodniego), albo w części zachodniej, gdzie stawały sie częścią fasady.
Nie ma żadnej czytelnej zasady rządzącej rozmieszczaniem i formą wież w kościołach gotyckich, oprócz jednej - w strefie wpływów architektury francuskiej przeważa dwuwieżowa fasada zachodnia, natomiast w architekturze angielskiej głównym akcentem budowli jest wieża na skrzyżowaniu naw, potężniejsza nawet od wież w rzadko zdarzających się fasadach dwuwieżowych (np. w Lincoln).
Najbardziej charakterystyczną cechę wielu wież gotyckich jest brak iglicy, a ponieważ na równie wielu wieżach iglice zbudowano, przedmiotem sporów jest to, czy wieże zakończone platformą były wynikiem zamysłu budowniczych, czy też skutkiem niedokończenia budowy.
W kościołach cysterskich reguła zakonna skłaniała budowniczych do rezygnacji w wysokich wież, które traktowano jako przejaw ludzkiej pychy i zastępowania ich niewielkimi wieżyczkami - sygnaturkami, umieszczanymi zwykle nad skrzyżowaniem naw.
Ilustracja: sygnaturka na katedrze Notre Dame w Paryżu > |
FRANCJA
St Denis, Noyon, Rouen, Laon
Notre Dame Paryż, Soissons, Sens
Reims, Bourges, Amiens, Chartres
Angers, Le Mans, Metz, Troyes
Vandome, Saint-Yved-de-Braine
Saint-Denis 1135,
Noyon około 1140,
Rouen do 1145-1506,
Cambrai 1148 (zniszczony w 1794),
Laon 1155,
Paryż 1163,
Saint-Quentin 1170
Strasbourg 1190/39,
Bourges 1192,
Chartres 1194,
Angers XII w.,
Le Mans około 1220,
Amiens 1220,
Beauvais 1225,
Metz 1220-1520,
Troyes 1208 - XVII
ANGLIA
Salisbury
Westminster Abbey, Exeter
Peterborough, Glouchester
Canterbury
Lincoln
Potężna fasada z gigantycznym portalem i dwiema wieżami na wieli fotografiach wprowadza w błąd.
W Lincoln najważniejszym elementem jest wieża na skrzyżowaniu naw.
Shelby, Rochester
Carlisle, Lichfield
York Minster, Exeter
WŁOCHY
Chiaravalle, Fossanova
Florencja, Siena
Orvieto, Florencja Santa Croce
San Francesco Asyż, Santa Maria Novella
San Francesco Bolonia, Padwa
Santa Maria della Spina Pisa, Mediolan
HISZPANIA
Cuenca, Leon
Toledo, Palma
Barcelona, Oviedo, Sewilla
San Pablo Valladolid, Albi
NIEMIECKI BACKSTEINGOTIK
Norymberga Frauenfirche, Trewir Liebfrauenkirche
Altenberg
Kolonia, Ulm, Marburg Elisabethkirche
Bad Doberan
Frombork
PORTALE |
Co do zasady portal gotycki niczym nie różni się od portalu romańskiego i jest również zestawem wysuwających się do przodu, coraz większych arkad, których łuki tworzą ozdobne archiwoltę, a kolumny ościeże. W większych portalach zasadą stało się tworzenie galerii rzeźb spełniających role kolumn podtrzymujących imposty łuków archiwolty. Nowością była wimperga - trójkątne zwieńczenie portalu zdobione maswerkiem, żabkami i kwiatonem. W gotyku francuskim reguła stał sie portal trzydrzwiowy, często stanowiący kompozycyjną całość, wysunięta przed fasadę i dekorowaną pinaklami.
W fasadach dwuwieżowych drzwi boczne prowadziły zwykle do wież, środkowe zaś do nawy głównej.
Wzorcowy francuski portal z wimpergami w katedrze w Amiens
Portale gotyckie były malowane bardzo żywymi kolorami. Ich obecne wygląd nie ma nic wspólnego z gotycka rzeczywistością,
podobnie jak pozbawione jaskrawej polichromii antyczne świątynie greckie. Portal w Berner Munster ma częściowo zachowaną polichromię.
Francuski portal znany z klasycznych katedr nie stał się zasadą w innych regionach, chociaż jego układ w naturalny sposób wynika z bazylikowego plany kościoła. Oto kilka przykładów.
Późnogotycki portal w kościele San Pablo w Valladolid, 1445-1468
Manueliński portal z kaplicy św. Michała w Coimbra niewiele ma wspólnego z tradycyjnym wyobrażeniem gotyku, ale
w światłach drzwi pojawia się bardzo spłaszczony łuk ośli, a w oknach rzadko spotykany łuk zasłonowy (kotarowy). To też gotyk.
Portal w katedrze we Fromborku. W gotyku ceglanym portale są na ogół skromne. Jeśli zdarzały sie kompozycje bogaciej zdobione,
były na ogół przybudówkami do ceglanego
korpusu kościoła.
Gotyk angielski stworzył własną wersje każdego elementy budowli. W katedrze w Exeter portal to trzy skromne otwory w ogromnej galerii rzeźb.
Ta zasada doprowadzona jest do ostateczności w katedrze w Wells, gdzie cała fasada jest taka galerią licząca setki pełnowymiarowych.
W fasadach angielskich nie stosowano okna rozetowego, czyli okrągłego otworu w fasadzie wypełnionego maswerkiem.
W Exeter widoczna jest rozeta, ale jest ona częścią angielskiego okna fasadowego.
Dwie fasady w stylu Perpendicular - w Bath i w kaplicy Kings College w Cambridge.
Ich charakter określa wielkie okno - portale nie stanowią elementu o porównywalnym znaczeniu.
W kilku słynnych kościołach włoskich francuski układ winpergowego portalu i rozety powtórzony został dosłownie, ale zmieniono w nim wszystko,
co dało sie zmienić na włoska modłę. W przedstawionej fasadzie katedry w Sienie łuki są romańskie, rzeźb portalowych nie ma wcale, żabki,
które są właściwie stylizowanym liściem zostały zmienione w geometryczne kostki, a okno jest wprawdzie okrągłe, ale nie ma w nim maswerku. |
RZEŹBA |
W romanizmie rzeźba figuralna koncentrowała sie na tympanonie portalu i na głowicach kolumn, osiągając niezwykła różnorodność i siłę wyrazu. W gotyku ten rodzaj narracyjnej dekoracji rzeźbiarskiej niemal zupełnie znika z głowic kolumn, a jej miejsce zajmuje pełnopostaciowa rzeźba umieszczana w ościeżach portali i w galeriach rzeźb na fasadach, oraz w niszach ścian i filarów przyporowych.
Przykłady ilustrują ewolucję architektonicznej rzeźby figuralnej (drewniana rzeźba ołtarzowa to odrębne zagadnienie nie należące do stylu architektonicznego.
Chartres, 1150-1170; Chartres, 1200-1210
Naumburg, Eckhart i Uta, 1245
Panny głupie i panny mądre, Strasburg, 1260-1300
Lubeka, Jan Ewangelista, 1510
|
|