|
historia antykultury |
NARODZINY ANTYKULTURY |
|
/szkic w opracowaniu/ Historię antykultury tworzą trzy równolegle przebiegające, odrębne, chociaż wzajemnie oddziaływające szeregi faktów.
NARODZINY 1923 Za symboliczną datę narodzin antykultury należy uznać datę powołania do życia w 1923 r. Instytutu Badań Społecznych przy Uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem – kolebki tzw. szkoły frankfurckiej. Jest to data w tym sensie symboliczna, że otwiera okres poszukiwań nowych rozwiązań, jednak powstanie pierwszej na świecie placówki akademickiej powołanej specjalnie do rozwijania ideologii marksistowskiej stworzyło ramy organizacyjne umożliwiające systematyczną pracę teoretyczną, ale przede wszystkim zjawisku czysto ideologicznemu nadało status dyscypliny naukowej (to, o co usilnie zabiegał Engels) i umożliwiło marksistom wpływ na środowisko akademickie i studiującą młodzież. Powstanie IBS nie oznacza jednak, że jego fundatorzy i pracownicy mieli jakiekolwiek wyobrażenie na temat antykultury.
INSTYTUT BADAŃ SPOŁECZNYCH Uniwersytet we Frankfurcie n/Menem powstał z połączenia różnych instytutów zakładanych na przełomie wieków ze środków bogatych przemysłowców i bankierów żydowskich (Wilhelm Merton (1848-1916 – Mettalgesellschaft), Emil Ladenburg (1822-1902 – Bankhaus Ladenburg), Hannah Louise Rothschild (1850-1892), Georg Speyer (1835-1902)). Uniwersytet powstał w 1914 r., a po I wojnie światowej przejął kadrę Uniwersytetu w Strasburgu. Uczelnia była programowo neutralna światopoglądowo i jako jedna z nielicznych nie miała wydziału teologicznego.
PIERWSZY MARKSISTOWSKI TYDZIEŃ ROBOCZY Felix Weil studiował nauki polityczne na Uniwersytetach w Tybindze i we Frankfurcie gdzie zetknął się z ideami socjalizmu i marksizmu. Jeszcze przed otwarciem nowej siedziby Instytut Felix Weil sfinansował zorganizowaną przez niemieckiego komunistę Karla Korscha konferencję pn. „Pierwszy Marksistowski Tydzień Roboczy”, poświęconą „Sposobom rozwiązywania współczesnych problemów kryzysowych” ze szczególnym uwzględnieniem kwestii metodologicznych. Wzięli w niej udział m.in. węgierski marksista Gyorgy Lukacs, ww. Karl Korsch i rosyjsko-niemiecki komunista i agent KGB Richard Sorge (powieszony w czasie II wojny światowej w Japonii za szpiegostwo, a dopiero w 1964 r. odznaczony tytułem Bohatera Związku Radzieckiego).
OKRES POSZUKIWAŃ 1923-1931 Pierwszych 10 lat działalności frankfurckiego IBS okazało się całkowicie jałowe. Przyczyną były kwestie pokoleniowe. Założycielami IBS byli marksiści pokolenia pamiętającego jeszcze czasy i postaci Marksa i Engelsa i ukształtowanego przez marksizm klasyczny. Przy całej „wywrotowości” programu i poglądów było to pokolenie ukształtowane przez kulturę XIX-wieczną, mówiąc wprost – byli to ludzie „kulturalni”. Dlatego w swoich poszukiwaniach nie wyszli oni poza ramy marksizmu klasycznego a ich rewolucyjny horyzont nie wykraczał poza hasła rewolucji społecznej.
AUSTROMARKSIZM Podstawy austromarksizmu stworzył w 1904 r. austriacki socjaldemokrata Otto Bauer (1881-1938). Różnica między marksizmem klasycznym a austromarksizmem polegała na tym, że austromarksiści przewidywali wybuch rewolucji i wprowadzenie dyktatury proletariatu po zdobyciu przez socjalistów absolutnej większości w ramach systemu parlamentarnego. Teoria austromarksizmu zyskała znaczenie w 1918 r., z chwilą objęcia przez Bauera kierownictwa austriackiej partii socjaldemokratycznej. Austromarksizm nie rozwiązywał problemu, przed którym stanęli marksiści klasyczny (rewolucyjni), ponieważ obydwie doktryny zakładały zdobycie społecznego poparcia, ale nie wyjaśniały, jak to zrobić.
DALSZE LOSY INSTYTUTU Po zamknięciu przez nazistów w 1933 r. Instytut kontynuował działalność jako część Columbia University w Nowym Jorku pod nazwą Institute of Social Research i wywarł ogromny wpływ na nowojorską New School of Social Research oraz na tzw. Uniwersytet na Wygnaniu. Dzięki możliwość wieloletniej, spokojnej pracy w okresie II wojny światowej i znacznej zwartości środowiska, wywarło ono najpierw wpływ na życie intelektualne Nowego Yorku i Kalifornii, a dopiero później na rozwój myśli europejskiej. Warto pamiętać, że w 1939 r. sama prostalinowska Komunistyczna Partia USA liczyła ok. 100.000 członków, a równie aktywne były grupy amerykańskich antystalinowskich trockistów i anarchistów. /w opracowaniu/
|