CEL
System ma na celu wypełnianie luk w wykształceniu ogólnym, jakie powoduje system oficjalny. Każdy, kto chce mieć dostęp do uporządkowanej wiedzy, musi mieć taką możliwość, a na poziomie elementarnym barierą nie może być ani odległość, ani pieniądze.
System nie ma zastępować szkoły. Zdobywanie wiedzy daje radość i satysfakcję. Uczenie się w szkole to obowiązek. To subtelna różnica. Poza tym w szkole jest nauczyciel, który może bardzo pomóc w zdobywaniu wiedzy. Nic nie zastąpi dobrego nauczyciela. Kiedy jednak zawiedzie i szkoła i nauczyciel... musi istnieć alternatywa.
Poza tym - i nie jest to sprawa najmniej ważna - treść witryn będzie tłumaczona na podstawowe języki, umożliwiające korzystanie z nich przez Polonię, również tę nie znającą biegle języka polskiego.
MEDIUM
Medium systemu jest internet, a narzędziem komputer – w porównaniu ze wszystkimi innymi technologiami – najtańszy, pozbawiony (jeszcze) cenzury sposób przekazywania i składowania praktycznie nieograniczonej ilości informacji. Można założyć, że w niedługim czasie internet obejmie zasięgiem cały kraj, a system przewiduje sposoby na udostępnienie materiałów nawet najuboższym.
STRUKTURA
System składa się z internetowych witryn tematycznych, powiązanych linkami i wspólną witryną wprowadzającą.
Witryna wprowadzająca zawiera szczegółowe mapy wszystkich witryn tematycznych „instrukcję obsługi” – ułatwiającą poznawanie materiału przez najmłodszych użytkowników, nie mających rozeznania w całokształcie wiedzy ogólnej.
Sercem systemu jest wyszukiwarka, wyświetlająca, po wpisaniu tematu, wszystkie linki do wszystkich witryn tematycznych, omawiających różne aspekty tematu.
System ma wspólną dla wszystkich witryn tematycznych „infrastrukturę”, do której należą m.in.: serwer ilustracji i dokumentów (skany), serwer pomocy naukowych (mapy, schematy, tablice poglądowe itp.), e-biblioteka (wybór tekstów niepublikowanych w formie książkowej), filmoteka, muzykoteka (patrz schemat).
System obejmuje tematykę składającą się na wykształcenie ogólne, jakie powinien odebrać każdy obywatel, niezależnie od specjalistycznego wykształcenia zawodowego.
Witryny tematyczne to: historia powszechna, historia religii i ateizmu, historia filozofii i socjologii, historia cywilizacji, historia kultury, historia sztuki.
Witryny uzupełniające to: podstawy ekonomii (dla nieekonomistów), historia i filozofia prawa (dla nieprawników), prawa obywatelskie (źródła, praktyka, obrona).
POZIOMY
System przeznaczony jest w zasadzie dla samouków, ale powinien być z czasem uzupełniony o moduł informacyjny dla nauczycieli i moduł ułatwiający sprawdzanie zdobytej wiedzy (zestaw pytań i zagadnień problemowych), przygotowany przez fachowców - metodyków nauczania. |